A Könyvudvar átmenetileg zárva tart, bolti átvétel nincs. Online rendelésnél továbbra is 990 Ft felett választhatók a szállítási módok.

Néprajzi filmezés Magyarországon

Szerző: Tari János
Néprajzi filmezés Magyarországon
Néprajzi filmezés Magyarországon - adatlap
Méretek: SZ: 17cm M: 24cm
Kiadó: Európai Folklór Intézet
ISBN:9638615982
Kiadás éve: 2002
Oldalszám: 222
Borító: puhatáblás
990 Ft-os megtakarítás!:) Most 50%-kal olcsóbb!
Eredeti ár: 1,980 Ft
Könyvudvar ár: 990 Ft
Darab: Kosárba tesz
20 éve változatlanul
a legalacsonyabb árak
Megrendelését akár
ingyenes szállítással is kérheti!
Több mint 43 ezer
Facebook rajongó
Biztonságos kapcsolat adatait bizalmasan kezeljük

Végre elkészült az első, átfogó jellegű történeti áttekintés a magyarországi néprajzi filmezésről. A szerző nem pusztán kívülről szemlélve írta meg ezt a történetet, hanem az alkotó, a filmkészítő gyakorlati tapasztalataival kiegészítve írt az elméleti és a módszertani kérdésekről. A néprajzi filmezésnek, de különösen az utóbbi években, évtizedekben kialakult antropológiai filmezésnek éppen az a jellemzője, hogy maguk az alkotók, a filmek készítői egy személyben művészek, gyakorló filmkészítők és elméleti szakemberek a vizuális antropológia és a néprajzi kutatás területén. Tari János egyike ezeknek a szakembereknek, olyan kutató, aki a film segítségével fejezi ki magát, képekben gondolkozik, és filmalakban adja közre, amit megtalált.
Tari világosan látja, hogy az etnográfiai film határműfaj - a dokumentumfilm és a művészfilm egyaránt sokat merített a jó néprajzi filmekből. Érdekes témájának leszűkítése, hiszen csak a hagyományos film-nyersanyagra készített művekkel foglalkozik, mert ennek története lényegében befejeződik a XX. század végén.
A bevezető filmtörténeti fejezete után, a külföldi néprajzi filmezés főbb állomásait mutatja be a szerző, majd a néprajzi filmtípusokat, a definíciós kísérleteket és a módszertani próbálkozásokat idézi a szakirodalomból. Egyben felidézi a XX. század néprajzi filmjeinek legjobbjait. A dolgozat gerincét - mintegy félszáz oldalon - a hazai néprajzi filmezés részletes bemutatása adja.
Különös értéke ennek a résznek, hogy illusztrációi (moziplakátok, terepmunka fotók stb.) legnagyobb részt sohasem kerültek publikálásra, többnyire a szerző ásta elő őket az archívumok mélyéről.
A kötet utolsó harmadában a szerző a néprajzi filmezésben szerzett gyakorlati tapasztalatait összegezte.

TARTALOM

Bevezetés 9
A mozgókép és a valóság térben és időben 13
A valóság vizuális, művészeti és tudományos ábrázolása 13
A camera obscurától a laterna magicáig 15
A mozgatott képtől a vetített mozgóképig 21
A mozgó képek érzékelésétől a filmkép érzékeléséig 24
A mozi születésének főbb dátumai és a közönség 27
A film érzékelése és értelmezése 28
A film valóságábrázoló szintjei térben és időben 30
A világ első néprajzi témájú filmfelvételei és katalógusaik 35
Filmtípusok, témák és elméletek a néprajzi filmkészítésben 53
Az 1930-40-es évek elméleti és gyarkorlati példák 53
Az 1960-as évek filmelméleti megállapításai 55
Az 1980-as évek néprajzifilm-meghatározásai és típusai 62
A néprajzi filmek csoportosítása tartalom és forma szerint 69
A néprajzi filmezés Magyarországon 79
Néprajzi tematika a Magyarországon készült filmekben 79
A milleniumi filmfelvételektől és híradóktól a néma játékfilmekig 79
A mozi a legnépszerűbb színház 81
A néprajzi tematika és nemzeti identitás a magyar némafilmekben 83
A Néprajzi Múzeum első kísérleti néprajzi filmfelvételek készítésére 85
A híradók és a néprajzi filmfelvételek a két világháború között 87
A Magyar Filmiroda tevékenysége és a néprajzi témák 87
Lajtha László néprajzi filmezési tervei 89
Gönyey Sándor néprajzi filmjegyzetei 91
Molnár István táncfelvételei 94
Bartók Béla és a néprajzi filmezés az 1930-as években 95
Fejős Pál életműve, néprajzi vonatkozású filmjei 96
Keszi-Kovács László 16 mm-es filmezése 98
A finn néprajzi filmes iskola hatása 100
A híradók és a néprajzi filmdokumentálás 101
Az 1940-es évek néprajzi filmezései Erdélyben 102
Néprajzi filmezés a Néptudományi Intézetben II. világháború után 103
Szőts István és Raffay Anna néprajzi filmjei 108
Az ELTE Néprajzi Intézetének néprajzi filmjei 112
Néptáncfilmezések és a népszerű tudományosfilmek 114
Szinkronhangos néprajzi táncfilmek készítése az UNESCO támogatásával 117
Néprajzi építészeti filmezés a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban 124
Az első magyar néprajzi filmkatalógus 128
A Magyar Televízió és a MAFILM néprajzi filmjei 128
Az 1980-as évek néprajzi filmkészítő műhelyei és a Néprajzi Filmstúdió 130
Néprajzi amatőrfilm-fesztiválok és tudományos konferenciák 131
A Néprajzi Múzeum filmgyűjteménye és a Néprajzi Filmstúdió 141
A filmgyűjtemény kialakulásától a Néprajzi Filmstúdió megalapításáig 141
A Néprajzi Múzeum film- és videogyűjteményének jelenlegi összetétele 153
A néprajzi filmkatalógus könyv formájában és a világhálón 154
A néprajzi film- és videostúdió munkája és tervei 155
Gyakorlati módszerek és példák a néprajzi film készítésénél 159
A film mint kutatási módszer 159
A néprajzi film három fő műfaja 161
A filmnyelv és a valóság kapcsolata 161
A korai néprajzi filmjegyzetek hozzáférhetővé tétele 163
A valósághűség és a fikció 164
Előmunkálatok: tudományos kutatás és terepmunka 165
A forgatási terv és a téma ismerete 170
A kamera és a stáb megismertetése és elfogadtatása 171
Kinek a kezében van a kamera? 173
A kamera helye a forgatás során 175
A hangfelvétel fontossága a néprajzi filmnél 178
A forgatás menetének és a film szerkezetének összefüggése 179
A rendezés a néprajzi filmben 180
A néprajzi film célja 181
Az interjú szerepe a néprajzi filmben 183
Visszajelzések és a filmesek fogadtatása a forgatás során 184
A felvett anyag, a muszter elemzése és feldolgozása a vágás előtt 185
A néprajzi film képanyagának vágása 187
A film struktúrájának kialakítása és a montázs 187
A feedback-módszer alkalmazása a végleges struktúra kialakításánál 190
Az etikai és a néprajzi vonatkozások a néprajzi filmben 191
A film hatásvizsgálata különböző közönség előtt 192
A történeti és kutatási anyagok identitás erősítő szerepe 194
A néprajzi-antropológiai film és célközönségei 196
A néprajzi-antropológiai film és hatásai a társadalom egyéb területein 197
Új technológiai lehetőségek és a néprajzi-antropológiai filmek 199
Az őshonos lakosság által készített filmek és az együttműködés 199
Következtetések a film és a valóság viszonylatában a vizuális antropológiában 201
Utószó 206
Irodalomjegyzék 213
Tari János film- és videóalkotásai 221

Nincsenek vélemények ehhez a termékhez.

Írjon véleményt a termékről

Az Ön neve:


Az Ön véleménye: Megjegyzés: HTML kódok nem engedélyezettek!

Értékelés: Rossz           

Írja be az ellenőrző kódot: