A filmkomikum anatómiája – A filmkomikum történetéből
A lehető legkomolyabban a lehető legkönnyedebb témáról - akár ez is lehetne a mottója annak a három kötetesre tervezett műnek, amelynek az első része kerül ezúttal ismertetésre. A szerző a komikum jelenségét veszi górcső alá, méghozzá filmesztétikai, -történeti és -technikai, illetve filozófiai szempontból. Az első komikumtípusok és -elméletek előzményeinek, alapjainak áttekintését követően egyebek mellett olyan témákról olvashatunk, mint a komikum az ősfilmekben, az emberi viszonylatok, a fájdalom, a félelem, a groteszk, a szomorúság szerepe a komikum megteremtésében.
Ezután Szalay Károly összegzi a "komikus hiba" tipikus fajtáit, a komikus kontraszt fajtáit, ír a komikus mechanizmusról, a színész jelleme és a megjelenés, valamint a hang, szöveg és kép összefüggéseiről, a komikum kifejezési eszközeiről, a valóság és a filmkomikum viszonyáról, végül a filmkomikum irodalomra és egyéb művészeti ágakra gyakorolt hatásáról. A második részben tárgyalásra kerül a geg mint komikus struktúra és megismerkedhetünk a műfaj klasszikusainak (Buster Keaton, Laurel és Hardy, Jacques Tati) életművével, valamint a mai vígjáték jellemzőivel. A fekete-fehér fotókkal illusztrált kötet első részét bibliográfia zárja.