A Nagy-Britanniában élő amerikai szerző egy szellemes esszé keretében a modern nyugat-európai entellektüel, az írástudó látleletét nyújtja, és követi végig történetét az ókortól egészen 2001. szeptember 11-ig. Ez az eredeti fickó nem tudós, nem filozófus és semmiképpen sem politikus. Persze köze van a tudományhoz, a filozófiához és bizonyos értelemben ő a legmélyrehatóbb politikai változások eredője is.
Az entellektüel valójában egy mindentől független, kétkedő, de az igazságnak elkötelezett gondolkodó, amolyan ismeretterjesztő polihisztor, aki egyszerre több szempontból képes a dolgokat szemlélni, egy gondolatot nemcsak hajlandó, de képes is bármely médiumban közölni, egyetlen szempontot sem vet el az igazság keresése során és saját álláspontjára úgy tekint, mint amely a vele szemben álló véleményeket ellensúlyozza, nem pedig megerősíti.
Steve Fuller tehát azt az individualista, szakmai köröktől, lobbiktól és érdekközösségektől független, végtelenbe tekintő, igazságkereső embertípust állítja elénk, akinek irodalmi inkarnációját Goethe teremtette meg a Faustban. Az amerikai szerző nagyvonalúan szellemes eszmefuttatása Machiavelli A fejedelem című értekezésének mintájára vázolja fel ennek a paranoiás, összeesküvés-elméleteket gyártó, a teljes igazság elméleti megragadására törekvő figurának a történetét. Voltaire, Sartre, Norman Mailer vagy Bertrand Russell testvérét, aki azonban nem feltétlenül azonos kelet-európai rokonával (noha a fordítás olykor ezt sugallja), a kis nemzetek lelkiismereteként nyilvántartott értelmiségivel. Az entellektüellé válás útjáról is tanácsokkal szolgáló kötet válogatott irodalomjegyzékkel egészül ki.
Bevezetés
Négy tétel az entellektüelről
1. Az entellektüel már felegyenesedve született 13
2. Az entellektüel állandóan a háta mögé les 24
3. Az entellektüelnek üzleti tervre van szüksége 41
4. Az entellektüel csak a teljes igazsággal éri be 54
Az entellektüel és a filozófus: párbeszéd
• Hogyan tesz szabaddá az igazság? 63
• A szellem bevásárlóközpontja:
a kontinentális európai filozófia esete 69
• Közjáték: miért jobb a tágasság, mint a
mélység? 84
• Monumentalisták és képmutatók:
az analitikus filozófusok esete 92
• Végső megoldás? A metafizika mint
felsőfokú hasbeszéd 100
a leggyakoribb kérdések az entellektüelről
• Milyen az entellektüel viszonyulása
az eszmékhez? 108
• Vannak-e az entellektüelnek felismerhető
beszédfordulatai? 110
• Hogyan válik az entellektüel
hitelessé? 111
• Hogyan választja ki az entellektüel azt az
ügyet, amelynek a bajnoka lesz? 115
„Szabadság, egyenlőség, testvériség":
melyik a legfontosabb az entellektüel
számára? 117
Vannak-e az entellektüelnek típusai?
Ha igen, hogyan osztályozhatók? 121
Hogyan viszonyuljon az entellektüel a
politikusokhoz? 131
Hogyan viszonyuljon az entellektüel
a tudományos világhoz? 133
Hogyan viszonyuljon az entellektüel
a tudományhoz? 138
Hogyan bánjon az entellektüel
a filozófusokkal? 142
Miért tűnik úgy, hogy az entellektüel
imádja a konfliktust? 144
Miért nem értékelik kellőképpen az entellektüeleket, és mit lehet tenni
ez ellen? 148
Mi a legkeményebb kihívás, amivel
az entellektüel szembenézhet? 152
Utóirat: mi lesz az entellektüelekből
haláluk után? 159
Válogatott irodalomjegyzék 163