Őrültekházán belül vagy kívül? Kilátás vagy kilátástalanság? A kötetbe foglalt kilenc elbeszélés mindegyike szenvtelen hangú, szuggesztív beszámoló a pusztulásról, a kötet mottójában megidézett „kegyetlen csodák” idejéről.
Az elbeszélések főszereplői introvertált személyiségek, akik nem találnak érvényes életmodellt, modort, nem találják a cselekvés autentikus irányát, s akik kilátástalan magányukban is kétségbeesetten próbálják megőrizni emberi méltóságukat. Egy óvatlan pillanatban azonban a pohár felborul, az asztallapra ömlő tej lassan csepegni kezd a padlóra, és egyszeriben minden kék lesz, még a falhoz csapott galamb felröppenő tolla is: hideg kék. A Pozsonyban élő prózaírónak ez az első kötete. Az elbeszélések arról győzhetik meg az olvasót, hogy a kaland, az útvesztőben való bolyongás megéri, hiszen kiforrott stílusú, önálló nyelvi világgal és eredeti szemléletmóddal rendelkező novellista lépett irodalmunkba. Teljesítménye alapján biztonsággal állítható: Gazdag József a magyar próza nagy tehetsége.