Kordos Szabolcs Hungary-sorozata folytatódik: a legújabb kötet a hazai hírességek és a szórakoztatóipar kulisszatitkaiba kínál exkluzív betekintést. A Showbusiness, Hungary nem afféle könyvbe kötött sztármagazin; a szerző pletykák helyett e nagyon is nyilvános, mégis titkokkal teli világ működését mutatja be azok elbeszélésein keresztül, akik apró fogaskerékként vagy éppen Magyarország legkeresettebb celebjeiként részei a gyakran szemfényvesztő hókuszpókusznak. Menedzserek, producerek, újságírók, iparági bennfentesek és maguk az érintettek, Magyarország legnépszerűbb hírességei, tévésztárjai és internetes véleményvezérei mesélik el, hogy milyen is ez a csillogónak tűnő élet belülről.
Mennyit ér egy sztár a piacon?
Gazdag-e, aki híres?
Kik és miért kerülnek a címlapokra?
Hogyan élik meg ismertségüket a mindennapokban a celebek?
E riportkönyv többek között ezeket a témákat járja körbe több tucat megszólaló segítségével, szórakoztató formában. Ajánljuk mindenkinek, akit érdekelnek a sztárok, ám azoknak is, akiket nem izgat a bulvár, azonban kíváncsiak a reflektorfény mögötti történésekre.
A szerző így ajánlja a kötetet: A Showbusiness, Hungaryben több tucat interjúalany segítségével olyan kérdésekre keresem a választ, mint hogy kik számítottak sztárnak a rendszerváltás előtt és után. Hogyan és miért váltak azzá? Milyenek a hírességek mindennapjai, hogyan élnek és ismerkednek, éri-e őket előny vagy hátrány a hírnevük miatt? Utánanézünk annak is, hogy mekkora egy-egy híresség piaci értéke, és mennyit lehet ma „celebként” hazavinni. Bemutatom a sztárok „kasztjait”, bevételi forrásait és azt, hogy mi áll a bulvárhírek mögött. Együtt megkapirgáljuk egy kicsit a hazai sztárvilágot beburkoló mázt, hogy rájöjjünk, semmi sem az, aminek látszik.
Milyen életet élnek valójában a sztárok? Követjük őket a tévében és az újságokban, az Instagramon és a Facebookon. Azt hisszük, szinte mindent tudunk rólunk, beleláthatunk a hétköznapjaik pillanataiba, de valójában nem ismerjük őket. Azt képzeljük, mindent tudunk a celebvilágról, pedig csak azt tudhatjuk róluk, amit tudatni akarnak velünk. Hogyan működött a sztárok világa a rendszerváltás után, a kilencvenes években, majd a kétezres években? Mennyiben hozott változást a bulvárlapok megjelenése, a kereskedelmi tévék, a YouTube, és aztán a közösségi média?
Kordos Szabolcs ismét egy izgalmas világ ismeretlen arcát mutatja meg, ezúttal a sztárok életének kulisszatitkaiba avat be. Friderikusz volt az első sztár, aki a produkció anyagi oldalába is beszállt, Galambos Lajossal és Jimmyvel lendült fel a bulvár, a Dáridó a Vészhelyzettel vetekedő nézettséget produkált. Azt is megtudjuk, hogy miért járt testőrökkel a Király. Fluor Tomi, az adóügyekkel foglalkozó call centeres srác egy csokipapír-nyereményjátékból vette az első kameráját, a sikoltozó lányok elől pedig egy olcsó albérletbe menekült, amelynek másik lakója egy bizonyos SP volt.
A szerző elárulja, mi volt a 23 éven át futó Barátok közt titka, vajon tudták-e a szereplők, hogy pontosan miről szól a történet és ők maguk is barátokká váltak-e, ahogy a cím sugallta. Szóba kerül, hogy a szerepe szerint pénzhamisítással foglalkozó színészt még a maffia is megkereste egy ajánlattal? Hogy lehet, hogy egy bulvárlapnál a célközönség a Marika nevet kapta, és az újságíróknak egy idős, középosztálybeli hölgyet kell elképzelniük, amikor cikket írnak? Mit jelent az esküvőnyomozás, és milyen kémeket is meghazudtoló konspiráció kell ahhoz, hogy egy eladott sztárlagzi képei ne kerülhessenek a konkurenciához? Miért nem jó, ha egy sztár menedzsere a rokona is egyben? Hogyan lehet kezelni a zaklató rajongókat? Vajon léteznek szegény celebek? Hogyan hatott a covid-válság a sztárok gázsijára? Milyen utat járt be a celebvilág az influenszerek megjelenéséig? És mennyi pénzt kaphat egy jól menő influenszer egy posztért? Milyen trükkökkel tudják a celebritások megóvni a magánéletüket? Kordos Szabolcs sokszínű és izgalmas kötetében minden kérdésre megkapjuk a választ, ami csak a hírességek világával kapcsolatban felmerülhet.
Idézetek a könyvből
„Sztár az, aki képes megtölteni egy stadiont, és úgy tud kiszállni egy limuzinból, hogy közben ne nézzen ki röhejesen.”
„Megeshet, hogy a hazai csillagok ragyogása fakóbb, mint hollywoodi kollégáiké, „kisebbek” és szegényebbek is náluk, ám mi, magyarok nagyon is rajongunk értük.”
„Három órán keresztül várakoztak hosszú sorokban a lányok autogramért, posztert, újságból kivágott képeket, szívecskékkel díszített naplókat szorongatva. Ma hol látunk ilyesmit egy koncert után?”
„Nem a jelentkezők énekhangjára figyelt, jó torkú énekesből rengeteg van, sztárból viszont kevés. Ő azt az embert kereste, akinek jól áll, ha a szélgép felfújja egy picit a pólóját, és aki úgy tud lenézni a színpadról, hogy olvadnak tőle a rajongók.”
„Mindig mindenki elhiszi, hogy a siker örökké tart, de az élet erre folyamatosan rácáfol.”
„A bulvársajtó megjelenésével kezdett kialakulni Magyarországon a nyugati típusú sztárkultusz, ami aztán a kereskedelmi tévécsatornák bemutatkozásával vált teljessé.”
„A néhai Torgyán József például a mai celebeket megszégyenítő marketingstratégiával hívta fel magára a figyelmet, és szerepelt napi szinten az újságokban.”
„Ekkoriban még tényleg a produkció számított, nem a celeb magánélete, a hírességek pedig „minőségi” emberek voltak.”
„Fridi elsőként vállalta fel, hogy sok pénzt hoz magának és a csatornának is.”
„Friderikusszal új világ kezdődött, ő volt az első igazi sztár ezen a kilencvenháromezer négyzetkilométeres piacon.”
„A lapok ekkor, a kilencvenes évek második felében még nem finomkodtak a hírességekkel: ha igazi sztori került hozzájuk, azt megírták, függetlenül attól, hogy tetszett-e az illetőnek, vagy sem.”
„Lajcsinak és Jimmynek egyenes útja vezetett a bulvármédiába. A bulvár őket akarta, ők pedig a közönséget.”
„Ekkor indultak el a nagy kereskedelmi televíziók, a TV2 és az RTL Klub, és ezzel egy teljesen új korszak kezdődött a sztárok, a tévések és a bulvármédia számára is.”
„A tévék gyártották a sztárokat, a sajtó használta, forgalmazta őket.”
„A magyar showbiznisz történetében először profi sajtós segítséget kaptak a sztárok, ám ennek volt egy komoly árnyoldala is: a szereplés nem lehetőséggé, hanem kötelezettséggé vált a számukra.”
„Az énekes 2001. január másodikán húzta meg a pisztoly ravaszát az otthonában, és ezzel a tragikus mozdulattal elindította a bulvárpiac szárnyalását. Az egyik szerkesztő kiszámolta: a Blikk Jimmy halálát követően negyven címlapon keresztül foglalkozott a balesettel.”
„Maffiavilágot éltünk, aki az éjszakában mozgott, az sűrűn nézett az autója alá, még az általam megkérdezett újságírók, szerkesztők is ezt tették olykor.”
„A mulatószenész a Dáridó 3,2 milliós nézettségével bizony történelmet írt, az 1998 és 2010 közötti örökranglistán például csak olyan produkciók előzik meg a műsorát, mint a szilveszteri Szeszélyes évszakok, a Vészhelyzet.”
„Miután a fiúk (Fluor Tomi, SP) a személyzeti öltözőkben kivárták, hogy a rajongók szétszéledjenek, ők maguk is átballagtak a Teréz körúti lepukkant albérletükbe. Néhány száz méterrel arrébb már nem sztárok voltak, hanem csak két fiatal sárga csekkekkel és egy gangos ház minden életérzésével.”
„SP és Fluor két teljesen különböző személyiség, ám abban mindenképpen hasonlítanak, hogy folyamatosan üzenték a követőtáboruknak: egészen fiatalon megtalálták, hogy mi érdekli őket az életben, állandóan fejlesztik, képzik magukat, tanulnak és rengeteget dolgoznak a céljaik megvalósítása érdekében. Ez az az üzenet, amelyet hiányolok a mai influenszerek többségétől.”
„Magyarországon egyszerűbb volt felemelni a telefont és megbeszélni a sztárral, hogy szülessen egy olyan anyag, ami a lapnak és neki is tetszik, mint odaállítani egy lesifotóst a háza elé.”
„Arra, hogy kimondjuk, mennyit is érünk valójában, nagyon kevesen vagyunk képesek.”
„Nehezen viseljük a bukást, de a sikert még jobban megszenvedjük.”
„Aki nem szerepel, az nincs, a híresség kezdett eltűnni a palettáról.”
„A követőtáborom olyan, mint egy tűzfal. Több száz olyan lelkes rajongóm van, akik megvédenek mindentől.”
„Igenis vannak szegény celebek.”
„Lehet egy influenszernek akár milliós követőtábora is, a csatornája felett nincs hatalma, úgy módosítják az algoritmust, a posztjai láthatóságát, ahogyan csak akarják.”
„Nem kell már újságoknál edződött paparazzónak lenni ahhoz, hogy az ember képeket készítsen egy hírességről, bárki megteheti ezt egy egyszerű telefonnal.”