A XX. században már csak a nem magától értetődő Istenbe vetett hit hiteles. Akinek a hitetlenség kritikáját a hite nem állja ki, az nem valóságosan hívő, hanem egy kiskorú hitben leledzik, amelyet a szüleitől örökölt, amelyet másoknak a szavára elhitt, de ő csak egy elhívően hiszékeny ember, nem pedig a saját hitetlenségét a megtérés tusakodásában legyőző ember, aki éppúgy ismeri a hitetlenséget hitetlen korából, mint ahogyan a hitetlen abban most is benne van és ahogyan ismeri a hitet a megtérésének a tusakodása utáni életgyakorlatából. Ebből a szempontból tökéletesen egyetértek a XX. század egyik legnagyobb teológusával, a mártírhalált halt Bonhoefferrel, hogy ő mindig sokkal szívesebben beszélget hitetlen és vallástalan emberekkel őszintén a hitről, mint hívőkkel és vallásosakkal, akiknek a számára már egyfajta megszokás lett a hit. Ugyanis ha a hitetlen és a vallástalan hajlandó beszélni a hitnek és a vallásnak a kérdéseiről, akkor őbenne feltétlen nyitottság van és nincs érdekesebb dolog, mint egy hitetlen, vallástalan embernek megtudni azt, hogy egy igazán hívő és vallásos hogyan jutott hitre, hogyan tud hinni és hogyan tud így élni. Egy igazán hívőnek és vallásosnak pedig nincs semmi érdekesebb, mint egy igazán hitetlennek és egy igazán vallástalannak elmondani azt, hogy mit jelent számára a hit és mit jelentene annak a számára, akinek beszél. A vallásos pedig és a hívő, aki mindezt már megszokta és a nyilván nem heves és nem reális megtérését elfelejtette, lekezeli a hit és hitetlenség határvonalának a kérdéseit, lekezeli a hinni nem tudás élet-halál problémáit, lekezeli a kísértéseknek a roppant éleselméjűségét.
Az igazi hit embere az igazi hitetlenség emberével a legvalóságosabb dialógust tudja folytatni, mert tulajdonképpen önmagával is dialógust folytat, egykori hitetlenségét látja még jobban kibontakozni. Látja, hogyha ő hitetlen maradt volna, akkor milyen egzisztenciális problémái, kérdései lennének most, vagy pedig azt mondja, hogy itt engem a rosszul felfogott hitem vitt egy rövidzárlatba és itt ez a hitetlen ember jobban megőrizte az elfogulatlan hitnek a pozícióit, mint én, és abból én tanulhatok. Ugyanakkor amikor a hitetlen mondja azt, hogy meggyőzni ugyan a hitedről nem tudnál, de most már értem, hogy te hogyan hiszel és irigyellek, hogy ebben a harmóniában tudsz élni, mert a hitnek a szép harcát megharcoltad, ahogyan te mondod ezt magadról, akkor azért ő is egy mondhatatlan plusszal lett gazdagabb.
TARTALOM
BEVEZETÉS 7
A JELEN 11
Az akarás 14
A zsenialitás 16
Teológia és igehirdetés 18
Nyelvismeret és világlátás 2 5
Életigazságok 28
A meggyőződés forrása 3 0
Politikai hivatás 34
Életgyilkos veszedelmek 3 5
Abortusz 38
REFORMÁTUS NEVELÉS 43
AZ 1956-OS FORRADALOM 57
HALÁLBAN IS ÉLŐ IGE: RAVASZ LÁSZLÓ 65
A FORRADALOM UTÁNI ÉVEK 7 7
VIDÉKI STÁCIÓK 85
CSALÁD 99
Dr. Hegedűs Lorántné dr. Illés Zsuzsa 101
Zsuzsanna, Gyöngyi, Lóránt és Zsolt 105
Isten és ember titka
PÜSPÖKKÉ VÁLASZTÁSA 111
SZOLGÁLAT VAGY KISZOLGÁLÁS? 121
Bűnbeesés és bűnbocsánat 127
Vétkesek 132
A hatalom eszközei 134
REFORMÁTUS ISKOLÁK 139
Hitoktatás 146
EGYHÁZI INGATLANOK 149
Kálvin-központ („Kálvineum") 151
A javak visszaigénylése 152
AZ EGYHÁZ ÁLLAPOTA 157
Szolgálat és hatalom 168
Munka és pihenés 171
PÁPALÁTOGATÁS 179
Memorandum 181
Személyes élmények 183
MISSZIÓI EGYHÁZ 185
Az egyház feladata 189
EGYHÁZÉPÍTÉS 193
Gyülekezeti struktúra 195
Női lelkészek 198
Istentiszteletek 199
Református hívők 201
Egység az egyházban 203
Egyesületek 204
Egyházszervezet 205
Zsinat 207
Egyetemes zsinat 208
ANYAGIAK ÉS ANYAGIASSÁG 211
Stóla 215
Egyházi fizetések 218
Kongrua 219
KERESZTYÉN ÜZLETI ÉLET 221
VALLÁS 229
VALLÁS ÉS IDEOLÓGIA 247
VALLÁS ÉS POLITIKA 253
VALLÁS ÉS FILOZÓFIA 261
VALLÁS ÉS SZOCIOLÓGIA 267
[Integrációs tézis 269]
[Ópiumtézis 271]
[Szekularizációs tézis 273]
[Redukciós <elsősegélynyújtó> tézis 274]
PROTESTANTIZMUS 277
KATOLICIZMUS 287
ÖKUMENÉ 295
KÜLFÖLDI KAPCSOLATOK 307
Utódállamok 309
Nyugati kapcsolatok 311
Európa felé 313
hit és hitetlenség 315
BEFEJEZÉS 323
Kicsoda tulajdonképpen Isten? 325
Kicsoda tulajdonképpen az ember? 326
Isten és ember titkának tökéletes találkozása a krisztusi evidenciában 327
Kérdések 329